In NMBRS wordt de daadwerkelijke verloning gedraaid. Alle benodigde informatie* komt vanuit Tigris.
De uren, onkosten, vergoedingen, reserveringen, loonheffingsinstellingen, jaarlonen, loonheffingskorting etc. worden automatisch naar NMBRS gesynchroniseerd bij het goedkeuren van een timesheet.
Vanuit NMBRS moet de loonrun worden gedraaid, moet de loonaangifte worden verzonden, de journaalposten worden verzonden en moet de pensioenexport worden gecreëerd.
* Uitzonderingen hierop:
- Loonbeslagen moeten handmatig toegevoegd worden in NMBRS
- Pensioenexport instellingen in combinatie met APG
Inhoudsopgave
Loonaangifte
Algemeen
Kleur van de loonaangifte
Instellen Loonheffingsnummer
Pensioenexport
Algemeen
Instellen pensioenexports
Journaalposten
Algemeen
Instellingen Journaalposten export
Salaris documenten
Algemeen
Kas betalingen
Loonbeslag
Algemeen
Prioriteit van loonbeslag
Loonbeslag verwijderen
Loonstrook weergave
Algemeen
Om een overzicht te krijgen van de openstaande gegevens en actiepunten. Ga je in NMBRS naar het bedrijf waarbij je een run wilt starten en kun je in het navigatiemenu gaan naar Loonopdracht.
In dit overzicht vind je meerdere navigatieblokken (Deze kunnen worden vervangen door rechtsboven op Bewerken te klikken).
1 - De Loonopdracht
Door op méér te klikken, open je het overzicht van de eerder gedraaide runs. Vanaf deze pagina kan ook een nieuwe run gestart worden.
2 - De loonaangifte
Door op méér te klikken, open je het overzicht van de eerder verstuurde loonaangiftes. Vanaf deze pagina kan er ook een nieuwe loonaangifte gemaakt en verstuurd worden.
3 - De pensioenexport
Door op méér te klikken, open je het overzicht van de eerder gemaakte pensioen exports. Vanaf deze pagina kunnen er nieuwe pensioenexports gemaakt worden en worden gedownload.
4 - De Journaalposten export
Door op méér te klikken, open je het overzicht van de eerder gemaakte journaalposten exports. Vanaf deze pagina kunnen er nieuwe journaalposten exports gemaakt worden en worden verstuurd naar het gekoppelde boekhoudprogramma.
5 - De salarisdocumenten
Door op méér te klikken, open je alle documenten van de runs die eerder gedraaid zijn. In deze lijst kun je ook de betaallijst en SEPA openen en downloaden.
Loonrun
Voordat de loonrun gedraaid wordt, raden we aan om het volgende artikel van NMBRS door te lezen voor meer algemene informatie over de loonrun zelf: https://support.nmbrs.nl/hc/nl/articles/204054186-Loonopdracht-verwerken-Run-draaien-voor-klanten
Om een run te starten in NMBRS kun je het overzicht van de loonruns openen:
^ (Zie Algemeen voor de navigatie naar dit menu) ^
Per punt zal benoemd worden met uitleg wat de functie doet en wat dit betekend.
1 - Run
Deze knop start een pop-up voor het maken van een run. Hierin krijg je een aantal opties
Run t/m periode
Als deze wordt aangevinkt, kan een periode geselecteerd worden waardoor je meerdere (toekomstige) periodes in 1x runt. Anders zal alleen de volgende periode + TWK's worden gerunt.
Als dit wordt aangevinkt krijg je nog de optie om '1 periode per run' te doen. Als deze is aangevinkt, zal er een aparte run worden gestart voor elke nieuwe periode die wordt gerunt. Als deze is uitgevinkt, zal dit in 1 run verwerkt worden.
Beschrijving
Zie ook hieronder benoemt voor meer uitleg over de beschrijving
Type run
Er zijn 2 type runs:
- Een 'Normale' run, die de volgende periode + TWK's draait
- Een 'TWK' run (TerugWerkende Kracht), die alleen wijzigingen over eerder gedraaide periode(s) zal verwerken
Standaard zal er een 'Normale' run gestart worden, tenzij anders aangegeven
Geen runcontrole
Er kan voor gekozen worden om geen run-controle uit te voeren. Er zal dan geen controle zijn of er foute gegevens of foutmeldingen zijn voor het draaien van de run. Tigris raad aan om dit vinkje nooit uit te zetten en altijd een run-controle uit te voeren.
2 - Controle loonverwerking
Deze knop start een scherm om alleen een controle uit te voeren voor welke meldingen voor zullen komen als er een (normale) loonrun gestart zal worden.
3 - Runinformatie
In deze kolom kun je de informatie zien die gekoppeld is aan de run. In deze kolom zie je staan of de run nog bezig is of is afgerond (Gereed), wat voor type run deze run was en hoeveel medewerkers er zijn verwerkt*.
* Elke periode wijziging geldt als 1 medewerker. Als een werknemer dus in zowel periode 5, 6, 7 en 8 een wijziging heeft gehad, zullen er dus 4 werknemers weergegeven worden
4 - De periodes
Dit is de periode waarover de run is gedraaid.
De startperiode is de 'vroegste' periode waarin een wijziging zat. Als in een run over periode 10, er een wijziging is voor een werknemer in periode 3, is de startperiode periode 3.
De eindperiode is altijd de laatste periode waarover een run wordt gedraaid. Dit is altijd de huidige periode (bij een TWK-run is dit 1 periode eerder).
5 - Omschrijving
Hier kan een omschrijving ingevuld worden van de run die gedraaid wordt. Als dit een normale run is, wordt hier meestal "Periode [#]-[jaar]" ingevuld. Als er bijvoorbeeld een TWK-run wordt gedraaid voor een specifieke reden. Kan deze hierin ingevuld worden voor als je later terugkijkt naar de run.
6 - Acties
Als er geen gebruik wordt gemaakt van de Tigris app maar wel van de NMBRS app, kunnen de loonstroken hier beschikbaar gemaakt worden. Zie hiervoor meer in dit artikel: https://support.nmbrs.nl/hc/nl/articles/204054586-Loonstrook-verzenden-naar-de-medewerker-bedrijfsniveau-of-workflow
7 - Vergrendelen van de run
Er wordt door Tigris aangeraden om een loonrun, na het draaien daarvan, te vergrendelen. Dit zorgt er voor dat een run niet perongeluk verwijderd kan worden door een verkeerde klik (de Verwijderen knop wordt dan niet weergegeven).
De vergrendeling kan met dezelfde knop ook weer er afgehaald worden. Dit is dan een extra stap ter beveiliging.
Zodra de run is gestart en is afgerond, kun je de 'Betaallijst' controleren voordat de SEPA gedownload wordt. Voor meer informatie, zie Salaris documenten
Loonaangifte
Voordat de loonaangifte gemaakt wordt, raden we aan om de volgende artikelen van NMBRS door te lezen voor meer algemene informatie over de aangifte zelf:
https://support.nmbrs.nl/hc/nl/articles/204054056-Loonaangifte-aanmaken-en-verzenden-voor-klanten
https://support.nmbrs.nl/hc/nl/articles/227039188-Betaling-loonaangifte-via-SEPA
Let op Het is niet mogelijk om de betaling van de loonaangifte via de SEPA van een andere bankrekening (bijvoorbeeld G-rekening) te betalen dan de SEPA van de loonrun.
Beide SEPA's gebruiken het bankrekeningnummer wat bij het bedrijf in NMBRS is ingevoerd.
Algemeen
Om een loonaangifte te maken in NMBRS kun je het overzicht van de loonaangifte openen:
^ (Zie Algemeen voor de navigatie naar dit menu) ^
Per punt zal benoemd worden met uitleg wat de functie doet en wat dit betekend.
1 - Loonaangifte
Deze knop activeert het maken van een nieuwe loonaangifte. Voordat de aangifte daadwerkelijk wordt aangemaakt komt een scherm naar voren waarin in welke periode er wijzigingen zijn en wordt er gevraagd om het aanmaken te bevestigen.
2 - Loonaangifte informatie
In deze gegevens kun je zien wat de status van het aanmaken/versturen is van de loonaangifte. Als deze gemaakt is, wordt er Niet verzonden weergegeven. Zodra je de aangifte verstuurd (zie 4) of markeert als verstuurd, komt dit te staan als Verzonden/Ontvangen of Gemarkeerd als verzonden.
3 - Loonaangifte periodes
In deze gegevens kun je zien over welke periode(s) de aangifte effect gaat hebben, als de eerste wijziging dus in periode 1 is gedaan, zal hier de startdatum van de eerste periode in komen te staan.
Let op: Dit betekend niet dat er een verschil is ontstaan, alleen dat er over die periode een correctie omdat er een correctie over die periode is gedraaid
4 - Verzenden van de aangifte
Als de aangifte klaar is met aanmaken en op de status Niet verzonden staat, kun je de aangifte versturen.
Als op de brief wordt geklikt, krijg je hierin 2 opties: Verzend naar belastingdienst en Markeer als verzonden.
Als er is gekozen voor Markeer als verzonden, zal de aangifte niet worden verstuurd naar de belastingdienst, maar wel gemarkeerd worden als verzonden.
Indien gewenst kun je ook een signaal laten verzenden dat de aangifte verstuurd is naar de contactpersoon van het bedrijf als het vinkje Signaal verzenden aan staat.
5 - Overzicht van de loonaangifte
Via het vergrootglas kun je een kort overzicht draaien van de loonaangifte. Hierop staat informatie over het bedrijf, het gebruikte loonheffingsnummer, wanneer de aangifte is verzonden en is ontvangen en welke belasting er betaald is per categorie.
Aan het einde van dit document (die ook gedownload kan worden als PDF), is ook te zien hoeveel er betaald moet worden.
Ook is er de mogelijkheid om de betaling als SEPA te downloaden. Dit kan via de knop Download SEPA.
6 - Gedetailleerd overzicht van de loonaangifte
Via de download knop kan de aangifte op detailniveau worden gedownload als .XML (Te openen via bijvoorbeeld Internet Explorer, Notepad, Microsoft Office Excel etc.). Voor het beste overzicht raden we aan om dit bestand te openen met Excel.
7 - Het 'i'-icoon of de gele/rode driehoek
Als de loonaangifte is aangemaakt, zie je hier één van de volgende 3 tekens verschijnen. Naar de verwoording van NMBRS betekenen deze tekens het volgende:
- Het grijze 'I'-icoon - Consistent
Indien de tekst groen kleurt, zijn alle runs aanwezig in het systeem - De oranje driehoek - Inconsistent
Indien de tekst oranje kleurt, dan staat er nog een TWK run klaar over de periode van de aangifte - De oranje driehoek - Missende run
Indien de tekst rood kleurt, dan is er een run verwijderd nadat de aangifte gemaakt is
8 - De loonaangifte verwijderen
Als de loonaangifte een foutmelding opgeeft die eerst opgelost dient te worden, kan het zijn dat je de aangifte, na het oplossen van het probleem, moet verwijderen om deze vervolgens opnieuw aan te kunnen maken.
Alleen de laatste aangifte kan worden verwijderd. Als je dus een aangifte uit een eerdere periode wilt verwijderen die al verzonden is, moet je alle navolgende aangiftes ook verwijderen.
Echter is dit niet standaard door de belastingsdienst toegestaan en raden we aan om contact op te nemen met de belastingdienst met de vraag of er een nieuwe initiële aangifte gemaakt mag worden.
9 - Het jaar
Indien je aangiftes uit vorige jaren wilt terugzien, kun je hier het jaar selecteren van de aangifte. Als hier een ander jaar wordt geselecteerd, wordt de lijst met loonaangiftes uit het geselecteerde jaar weergegeven.
Kleur van de loonaangifte
De status van een aangifte is ook te zien vanuit het tabblad Loonopdracht. Hier kun je de volgende kleuren vinden:
Wit: Er is geen loonaangifte verzonden
Geel: Loonaangifte is verzonden - De loonaangifte is gestuurd naar de Belastingdienst, u hoeft geen actie meer te ondernemen. Wij zijn in afwachting van een bericht van de belastingdienst dat de aangifte is ontvangen.
Groen: Loonaangifte is ontvangen - Dit gebeurd automatisch, enige tijd nadat u de aangifte heeft verzonden.
Rood: Er zit een fout in de loonaangifte, hij kan niet worden aangemaakt.
Instellen Loonheffingsnummer
Om een loonheffingnummer aan te maken of toe te wijzen, kun je in het bedrijf gaan naar Salaris Instellingen → Loonheffingnummer. Hier kan een loonheffingnummer ingevuld worden die ontvangen is vanuit de belastingdienst.
Let op dat het tijdvak dat bij je loonheffingnummer hoort, ook daarbij geselecteerd is.
Om een loonheffingnummer toe te wijzen, selecteer je een bedrijf, ga je naar bovenstaand menu en vink je de benodigde loonheffingsnummer aan die je wilt koppelen aan dat bedrijf.
Let op: Als meerdere bedrijven hetzelfde loonheffingsnummer moeten gebruiken, hoef je het loonheffingsnummer niet meerdere keren aan te maken
Pensioenexport
Voordat de pensioenexport gemaakt wordt, raden we aan om de volgende artikelen van NMBRS door te lezen voor meer algemene informatie over de pensioenexport zelf:
Algemene informatie pensioenaangifte: https://support.nmbrs.nl/hc/nl/articles/204057626-Pensioenaangifte-aanmaken-verzenden
Extra informatie over het Stipp pensioen: https://support.nmbrs.nl/hc/nl/articles/204095206
Algemeen
Om een pensioenexport te maken in NMBRS kun je het overzicht van de Pensioenexports openen:
^ (Zie Algemeen voor de navigatie naar dit menu) ^
Per punt zal benoemd worden met uitleg wat de functie doet en wat dit betekend.
1 - Pensioenexport
Deze knop activeert het maken van een nieuwe pensioenexport. Voordat de export wordt aangemaakt, komt er een scherm naar voren met de keuze voor welk type pensioen je de export wilt maken.
2 - Pensioenexport informatie
In deze gegevens kun je zien wat de status van het aanmaken/verwerking is van de pensioenexport. Deze Exportbestanden moeten handmatig geupload worden in het gelinkte pensioenportaal.
3 - Pensioenexport periodes
In deze gegevens kun je zien over welke periode(s) de pensioen export effect gaat hebben, als de eerste wijziging dus in periode 1 is gedaan, zal hier de startdatum van de eerste periode in komen te staan
4 - Verzenden van de pensioenexport
Voor de pensioenexports is er een verbinding met het directe portaal. De pensioenexport kan worden gedownload (zie 6) en handmatig worden geupload in het bijhorende portaal.
Als op het brieficoontje wordt geklikt, krijg je als optie Markeer als verzonden. Dit is om voor jezelf bij te houden welke al zijn geupload in het portaal en welke niet.
Indien gewenst kun je ook een signaal laten verzenden dat de aangifte verstuurd is naar de contactpersoon van het bedrijf als het vinkje Signaal verzenden aan staat.
5 - Overzicht van de pensioenexport
Via het vergrootglas kun je een overzicht draaien van de export die is gemaakt. Hierin staan de namen van de werknemers en de grondslag waartegen hun aangifte is aangemaakt. Deze lijst is opgesplitst per periode.
6 - Gedetailleerd overzicht van de pensioenexport
Via de download knop kan de aangifte tot in detailniveau worden gedownload als .TXT bestand (Te openen in Notepad, Kladblok etc.). Voor het beste overzicht raden we aan om dit bestand te openen met Notepad.
7 - De pensioenexport verwijderen
Als de pensioenexport een foutmelding opgeeft of opnieuw aangemaakt moet worden, kan het zijn dat je de export moet verwijderen om deze vervolgens opnieuw aan te kunnen maken.
Alleen de laatste export kan worden verwijderd. Als je dus een aangifte uit een eerdere periode wilt verwijderen, moet je alle navolgende exports ook verwijderen.
8 - Het jaar
Indien je aangiftes uit vorige jaren wilt terugzien, kun je hier het jaar selecteren van de aangifte. Als hier een ander jaar wordt geselecteerd, wordt de lijst met loonaangiftes uit het geselecteerde jaar weergegeven.
Instellen pensioenexports
Als er gebruik gemaakt wordt van meerdere pensioenen, dan kunnen er exports voor aangemaakt worden. Ga hiervoor naar Salaris Instellingen → Pensioen Exportinstellingen.
Via de knop + Pensioen exportinstelling, kan er een nieuwe instelling aangemaakt worden:
In dit menu moeten vervolgens de gegevens ingevuld worden welke van toepassing zijn bij het bijhorende exportformaat.
Als de nieuwe instelling is aangemaakt, kan deze aangevinkt worden om deze voor het eerder geselecteerde bedrijf toe te voegen.
Journaalposten export
Voordat een journaalpostenexport gemaakt wordt, raden we aan om het volgende artikel van NMBRS door te lezen voor meer algemene informatie over de journaalposten export zelf: https://support.nmbrs.nl/hc/nl/articles/205920858-Journaalposten
Voordat een journaalposten export gemaakt kan worden, is het van belang dat de journaalpostinstellingen zijn gemaakt en dat de juiste grootboekmapping is gekoppeld.
Algemeen
Om een journaalpostenexport te maken in NMBRS, kun je het overzicht van de Journaalposten exports openen:
^ (Zie Algemeen voor de navigatie naar dit menu) ^
Per punt zal benoemd worden met uitleg wat de functie doet en wat dit betekend.
1 - Journaalposten
Deze knop activeert het maken van een nieuwe journaalposten export. Voordat de export wordt aangemaakt, komt er een scherm naar voren met de run die verwerkt zal worden en over welke periode de export effect heeft.
2 - Journaalposten export informatie
In deze gegevens kun je zien wat de status van het aanmaken/versturen is van de journaalposten export.
3 - Journaalposten export run/periode
In deze gegevens kun je zien over welke periode(s) de journaalposten export effect zal hebben bij het verzenden van de gegevens. De journaalposten worden per run gemaakt, waardoor je de journaalposten exports ook verstuurd per run.
4 - Verzenden van de journaalposten export
Vanaf hier kunnen de journaalposten verstuurd worden naar het gekoppelde boekhoudpakket, als deze is gekoppeld aan het boekhoudpakket*, kan met een enkele klik de journaalposten verzonden worden naar het gekoppelde boekhoudpakket.
De export kan ook handmatig geupload worden d.m.v. de export te downloaden (Zie 6).
* Een actie, die uitgevoerd moet worden door een Tigris Consultant. Zie dit artikel en het kopje Instellingen Journaalposten export voor meer info.
5 - Overzicht van de journaalposten
Via het vergrootglas kun je een overzicht draaien van de export die is gemaakt. Hierin staan de journaalposten die worden verzonden. Opgedeeld in per periode, grootboekrekening (+Omschrijving), kostenplaats en de debet/credit hiervan.
6 - Gedetailleerd overzicht van de journaalposten
Via de download knop kan de journaalpostenexport tot in detailniveau worden gedownload als .XML bestand (Te openen via bijvoorbeeld Internet Explorer, Notepad, Microsoft Office Excel etc.). Voor het beste overzicht raden we aan om dit bestand te openen met Excel.
7 - De journaalpostexport verwijderen
Als de journaalpostexport een verschillenrekening heeft opgebouwd of de grootboekrekeningschema aangepast is, is het soms benodigd om alle bestaande journaalposten exports te verwijderen om deze vervolgens opnieuw aan te maken met de nieuwe gegevens.
Alleen de laatste export kan worden verwijderd. Als je dus een export vanaf een bepaalde run opnieuw wilt versturen, moet je alle navolgende exports ook verwijderen.
8 - Het jaar
Indien je de exports uit eerdere jaren wilt terugzien, kun je hier het jaar selecteren van de exports. Als hier een ander jaar wordt geselecteerd, wordt de lijst met journaalposten export uit het geselecteerde jaar weergegeven.
Instellingen Journaalposten export
De enige instellingen die er moeten gebeuren om een journaalposten export te maken, is om een grootboekrekeningsschema in te stellen.
Ga hiervoor naar Salaris Instellingen → Grootboekrekeningschema.
Elke klant heeft hierbij zijn eigen nummer. Stel hier dus het nummer in dat je vanuit de Tigris consultant toegewezen hebt gekregen.
Het geselecteerde grootboekrekeningschema moet worden ingesteld per bedrijf. Het is niet mogelijk om het grootboekrekeningschema op elk moment aan te passen, dit moet worden uitgevoerd door een Tigris Consultant. Voor een aanpassing, meer schema's of andere vragen, neem hiervoor contact op met onze Support afdeling.
Salaris documenten
Voor meer algemene uitleg over de salarisdocumenten, raden we aan om het volgende artikel van NMBRS door te lezen: https://support.nmbrs.nl/hc/nl/articles/204053976-Hoe-kan-ik-de-salarisoutput-bekijken
Algemeen
Salarisdocumenten zijn documenten die aan een run gekoppeld zijn met daarin de resultaten die uit de run komen weer te geven. Deze salarisdocumenten worden meestal gebruikt om een zeer specifieke loonstrook in te zien, de journaalposten weer te geven, de betalingen in te zien en uiteraard om de SEPA te downloaden om de kandidaten te betalen.
Om een salarisdocument te openen, kun je de lijst van alle salarisdocumenten per run openen:
^ (Zie Algemeen voor de navigatie naar dit menu) ^
Binnen deze lijst kun je alle documenten openen die aan een run gekoppeld zijn.
Op de layout staan standaard een aantal documenten al klaar. Echter zijn er meer beschikbaar. De volgende documenten kunnen beschikbaar gesteld worden via de Zichtbare documenten wijzigen knop:
- Betaallijst (& Cumulatief)
- Branche Overzicht (& Cumulatief)
- ClieOpbestand
- Loonstroken werkgever
- Interne waarden
- Journaalposten afdeling/Bedrijf/Kostenplaats/Medewerker (& Cumulatief per categorie)
- Loonaangifte Overzicht (& Cumulatief)
- Looncomponenten Bedrijf (& Cumulatief)
- Loonstaat (+ Loonstaat alle werknemers)
- Loonstroken (Per werknemer, per periode)
- Run Controle
- SEPA
- Standenregister per looncomponent/per medewerker
- SWIFT101 bestand
- Verzamelloonstaat (& Cumulatief)
- Werkkostenregeling
Bij de Cumulatieve documenten, is dit het cumulatief van de run en niet van alle runs gecombineerd.
Rechtsboven kan hierbij ook nog het jaar verwisselt worden, voor het geval je de documenten van een eerder jaar wilt inzien.
Kas betalingen
Als er binnen een run een correctie op een eerdere loonstrook is, dan wordt het bedrag in principe verrekend (aangevuld of ingehouden) op de "normale" betaling naar de medewerker. Als het in te houden bedrag echter groter is als het uit te betalen bedrag binnen dezelfde run, blijft er netto een inhouding over. Dit bedrag moet dan in Tigris in een volgende periode worden geboekt als inhouding.
De inhoudingen zijn op de betaallijst terug te vinden onder het kopje 'Kas', en de uitbetalingen onder het kopje 'Bankrekening'.
Als er geen loon is om mee te verrekenen, zal de volledige kasinhouding van de betaallijst moeten worden geboekt in een volgende periode.
Hieronder 2 voorbeelden: één met een automatische verrekening, en één die leidt tot een netto inhouding:
Voorbeeld volledige automatische verrekening:
Betaallijst run 3- Kas inhouding
Werknemer X - p1 = -€100
Werknemer X - p2 = - €50
Betaallijst run 3- Bankbetaling
Werknemer X - p3 = €250
SEPA run 3
Werknemer X = €100
Voorbeeld netto inhouding
Betaallijst run 3- Kas inhouding
Werknemer X - p1 = -€100
Werknemer X - p2 = -€50
Betaallijst run 3- Bankbetaling
Werknemer X - p3 = €100
Netto inhouding handmatig te boeken in volgende periode/Timesheet
-€100 - €50 + €100 = -€50
Let op: Er is nog 1 uitzondering op het automatisch verrekenen van de Kas betalingen. Dit is als de IBAN niet gevuld is in een periode:
Een eerdere betaling is via een kas betaling gedaan (dit zie je onderaan de loonstrook), achteraf voeg je een IBAN nummer toe aan deze reeds verloonde periode en er volgt ook nog een nabetaling. In deze situatie zal het eerdere betaalde bedrag "tegengeboekt" wordt op "kas" en de volledige nieuwe betaling via het SEPA bestand worden meegenomen. Oplossing: Indien dit niet wenselijk is dan kan je ervoor kiezen om het IBAN nummer pas toe te voegen vanaf de eerstvolgende periode die nog niet uitbetaald is. De nabetalingen worden dan tevens op Kas uitbetaald.
Loonbeslag
Algemeen
Als er sprake is van een loonbeslag, moet deze worden opgevoerd bij de werknemer in NMBRS.
Er kunnen per werknemer maximaal vijf loonbeslagen invoeren. Het toevoegen hiervan kan via het dashlet Loonbeslag, te vinden onder de kop Arbeidsvoorwaarden.
Er zijn drie mogelijkheden voor de wijze van inhouding:
1 - Tot een totaal netto bedrag:
Hier voer je het saldo en de beslagvrije voet in.
Elke periode zal deze netto inhouding van het salaris worden afgetrokken. Dit bedrag zal worden ingehouden tot het saldo van het loonbeslag op 0 staat. De kandidaat zal echter in die periode nooit minder betaald krijgen dan onder de beslagvrije voet.
2 - Vast bedrag
Hier voer je het saldo, de beslagvrije voet en de netto inhouding in.
Elke periode zal het ingehouden bedrag tot maximaal deze netto inhouding van het salaris worden afgetrokken. Dit bedrag zal worden ingehouden tot het saldo van het loonbeslag op 0 staat.
3 - Vast bedrag t/m eindperiode
Hier voer je het saldo, de beslagvrije voet, de netto inhouding in en de periode t/m wanneer dit loonbeslag geldig is.
Elke periode zal het ingehouden bedrag tot maximaal deze netto inhouding van het salaris worden afgetrokken. Dit bedrag zal worden ingehouden tot het saldo van het loonbeslag op 0 staat.
Let op: Bij actie 2 en 3 staat in NMBRS 'Maandelijkse Netto inhouding', maar dit wordt toegepast per bedrijfs periode. Bij een weekbedrijf is dat dus per week, bij een 4-weken bedrijf per 4-weken en bij een maandbedrijf per maand. Ook bij de beslagvrije voet wordt dit zo toegepast.
Prioriteit van loonbeslag
Er kan gekozen worden om meerdere loonbeslagen tegelijkertijd te verwerken. Mochten bepaalde loonbeslagen voorrang hebben op andere loonbeslagen, kan er gebruikt gemaakt worden van de pijltjes aan de rechterkant om zo de loonbeslagen te prioritiseren.
Loonbeslag verwijderen
Als het loonbeslag vroegtijdig gestopt mag worden (dus het resterend saldo is hoger dan 0). Heb je de optie om het loonbeslag te verwijderen. Deze kunnen verwijderd worden via het kruisje rechts van het loonbeslag.
Als je een loonbeslag verwijderd, moet er rekening gehouden worden met de volgende punten:
- Als een loonbeslag verwijderd wordt, heeft dit geen effect op de verloning van eerdere periode(s).
- Als een loonbeslag verwijderd wordt, wordt deze verwijderd vanaf de volgende periode
Als een loonbeslag dus verwijderd wordt terwijl je bijvoorbeeld in P1 zit, verwijder je deze vanaf P2
Loonstrook weergave
Vervolgens wordt dit ook op de Tigris Loonstrook verwerkt als uitbetaling die niet uitbetaald is naar de werknemer zelf:
Voor meer informatie over loonbeslagen, zie de NMBRS handleiding: https://support.nmbrs.nl/hc/nl/articles/204055456-Loonbeslag