Bij het aanpassen van het externe tarief via de tariefmanagerpagina of de tariefmanager via de plaatsing komt de volgende foutmelding voor:
"Er wordt geprobeerd om het externe tarief te updaten op plaatsingen waar het externe tarief als bedrag of factor vastligt op de Tariefbundel. Update het externe tarief van deze plaatsingen via de knop ‘Externe tarieven updaten’ op de Tariefbundel zelf".
Reden van de melding
In dit geval bevat de plaatsing (of een geselecteerde plaatsing) een tariefbundel waarbij het extern tarief type 'Factor', 'Multi-Factor' of 'Bedrag' is. Doordat de tariefbundel voor meerdere plaatsingen kan gelden, voorkomt dit een ongewenste aanpassing van het tarief op niet geselecteerde plaatsingen.
Als je deze melding krijgt op de Tariefmanager pagina, kun je gemakkelijk inzien welke plaatsingen dit betreft door op 'Bekijk details' te klikken.
Onder de lijst met plaatsingen zie je dan de details van deze plaatsing. Als het externe tarief hier leeg is, betekend het dat deze dus niet vastligt op de plaatsing zelf, maar wordt berekend op basis van een factor of dat het een vast bedrag betreft.
Deze externe tarieven kunnen alleen worden geüpdatet per tariefbundel, omdat deze tarieven aangemaakt zijn op basis van individuele afspraken met de opdrachtgever. Zie hiervoor het kopje 'Extern tarief aanpassen' in het artikel over Extern Tarief aanpassen | Tariefbundels en Tariefregels
Aanpassen van het externe tarief
Om het externe tarief aan te passen van tariefregel met een factor- of bedragbundel ga je naar de tariefbundel en klik je rechtsboven op de knop Extern tarief aanpassen.
Vervolgens komt er een pop-up naar voren.
Er verschijnt dan een overzicht waarin een startdatum van het nieuwe tarief kan worden ingevoerd.
Op basis van deze startdatum worden alle geldende tariefregels getoond.
Voor deze tariefregels kan er dan een nieuwe factor of een nieuw bedrag worden ingevoerd. Alle regels die leeg worden gelaten, blijven volgens de oude waarde functioneren.
Als er vervolgens op Update data is geklikt, worden de bestaande tariefregels gesloten op de dag vóór de ingevoerde startdatum. Alle timesheets binnen deze periode worden automatisch gecorrigeerd. Het gevolg is dat er een nieuwe (credit)factuur wordt klaargezet in het facturatieproces.