Er kan rechtstreeks vanuit Tigris een ziekmelding worden gedaan naar het UWV. Dit kan vanaf de gerelateerde lijst 'Ziekmeldingen' onder de tab 'Plaatsing' bij een persoon.
Er kunnen diverse meldingen gedaan worden:
A) Ziekmelding
B) Werkhervatting: herstel melding
C) MLA (melding langdurig arbeidsongeschiktheid, ofwel 42e week melding) melding + hersteld
D) WAZO (tot nu toe alleen zwangerschaps- / bevallingsverlof, adoptieverlof en pleegzorgverlof)
Hieronder volgt een toelichting op A) Ziekmelding en B) Werkhervatting welke velden ingevuld moeten worden. Daarna moet de melding verstuurd worden naar het UWV, die uitleg staat onder de werkhervatting.
A) Ziekmelding
De volgende velden moeten ingevuld worden:
1. Naam ziekmelding: een (interne) naam bijvoorbeeld naam + datum eerste ziektedag
2. Werknemer: hier kies je de betreffende werknemer
3. Type: ziekmelding
4. Eerste dag arbeidsongeschikt: de eerste ziektedag
5. Datum ontvangst werkgever
6. Datum aanbieden UWV
7. Direct aan uitkeringsgerechtigde betalen: dit vakje vink je aan als de ZW uitkering rechtstreeks aan de werknemer betaald moet worden
8. Einddatum arbeidsovereenkomst: hier vul je de laatste dag van het contract in
9. Arbeidsovereenkomst vooraf opzeggen: vink aan indien dit van toepassing is
10. Entiteit: kies de van toepassing zijnde entiteit
11. Contactpersoon intern: zorg voor een volledig ingevuld profiel inclusief telefoonnummer met 10 cijfers, dit vereist het UWV
12. Sector risico groep: kies hier de juiste, van toepassing zijnde kostprijs
13. Fase: kies de van toepassing zijnde fase
14. Reden aanvraag: hier heb je verschillende keuzes in, hieronder een aantal uitgelicht
- Ziek uit dienst (dit geldt in fase A + I/II en B + III)
- Ziek art 29b (no-risk polis)
- Ziek tgv zwangerschap
- Ziek tgv bevalling
- Ziek tgv orgaandonatie
15. Ongeval: indien er sprake is van een bedrijfsongeval geef je dat hier aan
16. Volledig of gedeeltelijk ziek
17. SV loon: Indien gekozen voor gedeeltelijk ziek, vul je hier in wat werknemer per dag WEL verdiend aan SV loon
18. Werkverplichting zaterdag / zondag: vink aan indien van toepassing
19. Toelichting: dit is een verplicht veld vanuit het UWV, als je niets hebt te melden, schrijf hier een "x"
Als alle velden zijn ingevuld, sla je de melding op.
B) Werkhervatting: herstel melding
De volgende velden moeten ingevuld worden
1. Naam herstelmelding: een (interne) naam bijvoorbeeld naam + datum hersteld
2. Werknemer: hier kies je de betreffende werknemer
3. Type: werkhervatting
4. Datum hersteld: de eerste dag dat je weer kan werken
5. Datum ontvangst werkgever
6. Datum aanbieden UWV
7. Entiteit: kies de van toepassing zijnde entiteit
8. Contactpersoon intern: zorg voor een volledig ingevuld profiel inclusief telefoonnummer met 10 cijfers, dit vereist het UWV
9. Sector risico groep: kies hier de juiste, van toepassing zijnde kostprijs
10. Volledig of gedeeltelijk ziek
11. SV loon: Indien gekozen voor gedeeltelijk ziek, vul je hier in wat werknemer per dag WEL verdiend aan SV loon
12. Toelichting: dit is een verplicht veld vanuit het UWV, als je niets hebt te melden, schrijf hier een "x"
Als alle velden zijn ingevuld, sla je de melding op.
Versturen van de melding naar het UWV
Het versturen van een ziekmelding naar het UVW loopt via Digipoort van DigiZSM. Via Tigris verstuur je de ziekmelding dus eigenlijk naar DigiZSM, en zij zorgen ervoor dat de melding in het portaal van het UWV binnenkomt.
Het versturen doe je met de knop "versturen naar UWV" rechts bovenaan de pagina
Na het verwerken van de melding door het UWV komt de status terug in Tigris. De eerste status zal als alles goed ingesteld staat de melding geven dat het aanlever proces gestart is, en dat het aanleveren is gelukt. Via de knop Check status kun je de actuele status inzien:
Het veld Status in Tigris wordt op dit moment bijgewerkt naar Verstuurd
Het is belangrijk om te checken dat de ziekmelding ook correct wordt verwerkt tussen DigiZSM en het UWV. Je kunt dit op een later moment handmatig doen via de knop Check status
Als alles correct is verwerkt dan zul je de meldingen zien dat het afleveren en valideren door de uitvragende partij is gelukt:
Als dit gelukt is dan wordt het veld Status bijgewerkt naar Klaar.
Mocht er iets mis gaan, dan blijft de Status op Verstuurd staan, of wordt deze bijgewerkt naar Fout. In deze gevallen is de melding dus niet aangekomen bij het UVW en moet er dus nog actie ondernomen worden.
Naast de eventuele handmatige check, kan je de statusbatch op de monitoringspagina activeren zodat de status dagelijks wordt opgehaald en bijgewerkt.
Ten alle tijde geldt: als de melding niet in het UWV portaal staat, dan is deze niet goed doorgekomen. Check dit dus om zeker te zijn en boetes te voorkomen.
Let op:
Telefoonnummers met een - (dus bijvoorbeeld 123-456789) zouden problemen met de ziekmelding kunnen opleveren. Dit probleem kan verholpen worden door het nummer zonder - in te voeren (dus als 123456789)