Inhoud
Standaardwaarde of volgorde voor een keuzelijst bepalen
Bijvoorbeeld het veld gewenste functies op een kandidaat of branches bij een opdrachtgever. Systeembeheerders kunnen deze velden aanpassen door waardes toe te voegen of te verwijderen.
|
Object bewerkenOm dit te doen, moet je het object bewerken. Dit kun je op twee manieren doen. Je kunt naar Set-up gaan en onder Objectbeheer het betreffende object zoeken. Ook kun je rechtstreeks vanaf bijvoorbeeld de persoon of de opdrachtgever naar Object bewerken. Ga vervolgens naar Velden en relaties en zoek het betreffende veld, waarvan je de waarden wilt aanpassen. Je kunt hiervoor de Snel zoeken functie gebruiken rechts bovenin het scherm.
Let op: Als je op het gewenste veld zit, zul je nog iets naar beneden moeten scrollen om de keuzelijstwaarden te zien
|
Keuzelijstwaarden toevoegen
Sommige keuzelijsten maken gebruik van een globale waardenset, waardoor je eerst op de knop 'Waardenset weergeven' moet klikken. Klik vervolgens op Nieuw en dan kun je waarden toevoegen.
Om meerdere waarden tegelijk toe te voegen gebruik je enter door de verschillende waarden op verschillende regels te plaatsen:
Voordat je deze opslaat is het belangrijk dat je deze waarden ook aan de juiste recordtype toewijst, zodat deze daadwerkelijk gebruikt kunnen worden. Vink hiervoor de checkbox aan waar deze moet worden toegevoegd. In het geval van een globale waardenset klik je op "Voeg de nieuwe keuzelijstwaarden toe aan alle recordtypen die gebruikmaken van deze Globale-waardenset".
Keuzelijstwaarde niet beschikbaar om te selecteren
Als er bij het toevoegen van een keuzelijstwaarde voor Vacature, Opdrachtgever of Persoon niet is gekozen voor 'Voeg de nieuwe keuzelijstwaarde toe aan alle recordtypen die gebruikmaken van deze waardenset' dan is de keuzelijstwaarde nog niet beschikbaar om te selecteren. Om deze later toch nog beschikbaar te maken, moet je deze toevoegen voor het juiste recordtype. Dit doe je als volgt:
1. Ga naar het betreffende object
2. Ga naar Recordtypen
3. Kies het juiste recordtype (bijv 'Company' bij Opdrachtgever of 'Employee' bij Persoon)
4. Kies het betreffende veld en klik op bewerken.
5. Voeg de nieuwe waarde toe aan de keuzelijst door met het pijltje naar rechts de keuze toe te voegen.
Na het opslaan zie je alle de nieuwe toegevoegde waarden in de keuzelijst verschijnen. Vanaf nu kunnen gebruikers deze waarde selecteren bij het maken/bewerken van een record:
Keuzelijstwaarden verwijderen
Ook kun je ervoor kiezen om overbodige keuzelijstwaarden te verwijderen of te deactiveren, zodat deze niet meer zichtbaar zijn in de keuzelijst.
Als je een waarde verwijderd moet je kiezen om records waar deze waarde in gebruik is te vervangen tegen een andere keuzelijstwaarde, of het veld leeg te maken.
Als je een waarde deactiveert, dan blijft deze waarde bestaan op de records waar deze al in gebruik is, maar kun je deze waarde niet meer selecteren voor nieuwe records.
Standaardwaarde of volgorde voor een keuzelijst bepalen
Via de knop 'Opnieuw ordenen' bij de keuzelijst, kun je bepalen hoe de keuzelijst gesorteerd wordt, en of er een standaardwaarde van toepassing is voor de keuzelijst:
1. Volgorde zelf bepalen: dit kan door de volgorde van de waarden te veranderen:
2. Alfabetisch: Vink onderaan de waarden de optie aan om de waarde op alfabetische volgorde weer te geven:
3. Standaardwaarde: Kies een keuzelijstwaarde. Als er een nieuw record wordt gemaakt, zal de keuzelijst standaard deze waarde hebben. Gebruikers kunnen hier dan wel van afwijken door een van de andere beschikbare opties te selecteren:
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.