Als er extra keuzelijstwaarden toegevoegt moeten worden aan een keuzelijst, moet je deze toevoegen aan de beschikbare waardes. Hierin leggen we meer uit over hoe je dit doet.
Inhoud
Toevoegen en verwijderen van waardes
Toevoegen van waardes
Verwijderen van waardes
Uitzondering(en)
Standaardwaarde of volgorde voor een keuzelijst bepalen
Keuzelijsten
Een keuzelijst is een lijst van waardes waarin je een keuze krijgt ipv zelf de tekst in te vullen.
Er zijn 2 type keuzelijsten:
- Standaard (Enkele) keuzelijst
- Multi-keuzelijst
Een simpel voorbeeld van een Standaard (Enkele) keuzelijst is de beschikbaarheid van een kandidaat: |
Een simpel voorbeeld van een Multi-keuzelijst is het veld Gewenste functies: |
|
Binnen deze twee types bestaan er 2 soorten waardenlijsten:
- Enkele waardenset (bruikbaar op 1 veld)
- Globale waardenset (bruikbaar op meerdere velden)
Toevoegen en verwijderen van waardes
Om bij de bestaande waardes te komen, volg je de volgende stappen:
Ga naar Set-Up → Objectbeheer → [Object] → Velden en relaties → [Veld]
Als voorbeeld gaan we naar Set-Up → Objectbeheer → Persoon → Velden en relaties → Beschikbaarheid
Als je naar beneden scrollt, zie je bijvoorbeeld de volgende pagina:
Dit is een voorbeeld van een globale waardenset. Deze waardenset is bruikbaar voor meerdere keuzelijsten.
Het voordeel van een Globale waardenset is dat je alleen de waarde eenmalig hoeft toe te voegen om hem vervolgens op alle gebruikte velden te updaten.
Een voorbeeld van een enkele waardenset is bijvoorbeeld het veld Burgelijke staat.
Deze waardenset is alleen bruikbaar op dit veld.
Toevoegen van waardes
Om nieuwe waardes toe te voegen, volg je de volgende stappen:
Enkele waardenset Klik op de knop Nieuw om nieuwe waardes toe te voegen |
Globale waardenset Klik op de knop Waardensetbeschikbaarheid weergeven Klik vervolgens op de Nieuw knop om nieuwe waardes toe te voegen |
Vervolgens komt een nieuw scherm naar voren waarin je de waardes kunt toevoegen. Vul hier de nieuwe waardes in (Gebruik ENTER als je meerdere waardes wilt invoeren tegelijkertijd):
Hieronder heb je ook een vinkje met "Voeg de nieuwe keuzelijstwaarden toe aan alle recordtypen die gebruikmaken van deze Globale-waardenset". We raden aan om deze altijd aan te zetten. De reden hiervoor leggen we later in dit artikel uit bij Uitzonderingen
Verwijderen van waardes
Als je een bestaande waarde niet meer wilt gebruiken, kun je bij de lijst deze Deactiveren of Verwijderen.
- Als je de lijstwaarde Deactiveert, dan blijven de waardes staan op de records waar ze gebruikt zijn.
Als dus bijvoorbeeld de waarde "Niet bemiddelbaar" gedeactiveerd wordt terwijl deze in gebruik is bij een kandidaat, blijft deze op de kandidaat staan, maar kan deze waarde niet opnieuw geactiveerd worden. - Als je de lijstwaarde Verwijderd, dan krijg je de keuze in welke waarde je de bestaande records wilt vervangen. Als dus bijvoorbeeld de waarde 'Niet bemiddelbaar' verwijderd wordt en je de vervangingswaarde op 'Beschikbaar' zet, worden bij alle kandidaten waar het op 'Niet bemiddelbaar' stond. Dit vervangen naar 'Beschikbaar'
Wij raden zelf aan om waardes alleen te deactiveren en niet te verwijderen, tenzij je er zeker van bent deze nooit meer te gebruiken.
Uitzondering(en)
Keuzelijstwaarde niet beschikbaar om te selecteren
Als er bij het toevoegen van een keuzelijstwaarde voor Vacature, Opdrachtgever of Persoon niet is gekozen voor 'Voeg de nieuwe keuzelijstwaarde toe aan alle recordtypen die gebruikmaken van deze waardenset' dan is de keuzelijstwaarde nog niet beschikbaar om te selecteren. Om deze later toch nog beschikbaar te maken, moet je deze toevoegen voor het juiste recordtype. Dit doe je als volgt:
Stap 1 - Ga naar het betreffende object
Indien je de waarde hebt toegevoegd aan bijvoorbeeld het veld Beschikbaarheid op Persoon, ga je naar Set-Up → Objectbeheer → Persoon → Recordtypen
Stap 2 - Ga naar het juiste recordtype
Selecteer het juiste recordtype waar je de keuzelijst kan vinden. De volgende types zijn bijvoorbeeld beschikbaar:
Persoon | Employee = Kandidaat/Werknemer Client = Contactpersoon |
Opdrachtgever | Agency = Entiteit* Employees = Entiteit* Company = Opdrachtgever |
Vacature | Found jobs = JobDigger gevonden vacatures Request = Aanvragen (vanuit de app) Vacancy = Vacature |
* Let op: Verander geen waardes uit deze recordtypes.
Stap 3 - Selecteer het veld waar je de waarde van hebt toegevoegd
In deze lijst selecteer je het veld waarbij je zojuist de nieuwe keuzelijstwaarde hebt toegevoegt.
Stap 4 - Voeg of verwijder keuzelijstwaardes
Verplaats de keuzelijstwaardes die je wel wilt gebruiken naar de rechterkant.
Verplaats de keuzelijstwaardes die je niet wilt gebruiken naar de linkerkant.
De waardes zijn nu wel beschikbaar om te selecteren.
Standaardwaarde of volgorde voor een keuzelijst bepalen
Via de knop 'Opnieuw ordenen' bij de keuzelijst, kun je bepalen hoe de keuzelijst gesorteerd wordt, en of er een standaardwaarde van toepassing is voor de keuzelijst:
Sorteren
Selecteer de volgorde van de keuzelijstwaarde via de knoppen rechts van de lijst. Mocht je de lijst willen overschrijven met een alfabetische volgorde, kan het vinkje onderin aangevinkt worden. Dan zal na het opslaan de volgorde op alfabetische volgorde neergezet worden
Standaardwaarde
Onder de sortering zie je ook de Standaardwaarde staan. Hier kun je de standaardwaarde worden geselecteerd. Als een record in de aanmaak is, staat deze standaard geselecteerd.