Omdat bij een plaatsing alles bij elkaar komt, zijn er best wat zaken waarop je moet letten. Gelukkig staat vaak een groot deel van de instellingen al goed (bijv. alles bij de opdrachtgever). Hieronder staat een stappenplan waar je allemaal op moet letten als je helemaal vanaf 0 moet beginnen met het aanmaken van een plaatsing. Als bepaalde stappen al zijn gedaan, kunnen deze natuurlijk worden overgeslagen.
Aanmaken van een plaatsing in 10 stappen
1. Het aanmaken van een opdrachtgever, inclusief contactpersoon/contactpersonen met de juiste rol en een e-mailadres
2. CAO invullen op het profiel van de opdrachtgever
3. Tariefbundel van CAO klonen → hier kun je de tariefbundels selecteren die je op CAO niveau hebt aangemaakt en deze vervolgens kopiëren naar de opdrachtgever. Deze tariefbundels zijn dan beschikbaar wanneer je een plaatsing aanmaakt bij deze opdrachtgever
4. Facturatie- en goedkeuringsinstellingen invullen/nalopen op het profiel van de opdrachtgever
Meer uitleg over punt 1-4
5. Het aanmaken van een persoon → door middel van cv parsing of handmatig invoeren
6. Algemene instellingen bij de persoon (onder het plaatsing tabblad) invullen
Meer uitleg over punt 5-6
7. ET-regeling aanmaken bij de persoon (mits van toepassing). Indien er geen gebruik van wordt gemaakt van de ET-regeling of de persoon hier niet voor in aanmerking komt, kan deze stap worden overgeslagen
8. Plaatsing aanmaken vanaf opdrachtgever of persoon (bij plaatsingen op ‘nieuw’ klikken). Je vult dan de volgende velden in:
- Entiteit (in het geval van meerdere entiteiten, anders niet zichtbaar)
- Opdrachtgever
- Werknemer
- CAO
- CAO functie en functiegroep (schaal)
- Kostprijsberekening (contracttype)
- Tariefbundel
- Eventueel een standaard project waar de plaatsing op van toepassing is
Daarnaast selecteer je de onkostensoorten die van toepassing zijn op deze plaatsing. Er worden onkostensoorten getoond die op CAO-, opdrachtgever- en medewerkerniveau zijn aangemaakt. Deze kunnen al dan niet van toepassing worden verklaard op de plaatsing
9. Verloningsinstellingen (bij medewerker) checken → na het aanmaken van een plaatsing worden er verloningsinstellingen aangemaakt bij de medewerker. Deze kunnen (indien gewenst en indien je deze machtigingen hebt) handmatig worden aangepast. Hier valt onder:
- Loonheffingskorting
- Fase- en wekentelling
- Contractentelling en opvolgend werkgeverschap
- Pensioen (wekentelling regelt automatisch het StiPP pensioen, maar eventueel kan er handmatig een pensioenregeling worden ingesteld vanaf bijvoorbeeld week 1)
- Datum in dienst
- Invloed verzekeringsplicht (in het geval van een oproepovereenkomst)
10. Plaatsingsgegevens nalopen → hier valt onder:
- Basisinstellingen plaatsing checken (zojuist ingevuld)
- Uren per week invullen
- Eventuele contractgegevens (velden voor op documenten) invullen
- Goedkeuringsinstellingen nakijken (klik hier voor meer informatie)
- Loon en extern tarief invullen
- Tariefbundel en onkostensoorten nalopen en indien gewenst uur- en/of onkostensoorten toevoegen/bewerken
- Eventueel nieuwe contractdatum van de medewerker invoeren en de bestaande contractdatum overschrijven
Nadat deze stappen zijn doorlopen kunnen er documenten worden gegenereerd en digitaal ter ondertekening worden aangeboden. Nadat de contractering rond is, gaat een medewerker aan de slag en worden er uren geregistreerd. Dit worden binnen Tigris Timesheets. Wanneer Timesheets zijn goedgekeurd, vormen zij de input voor de verloning en facturatie.