Inhoudsopgave
Wat zijn de achtergrondkenmerken
Wat is de wervingshaalbaarheid van mijn doelgroep?
Hoe word ik een aantrekkelijke werkgever voor mijn doelgroep?
Hoe kan ik mijn doelgroep bereiken?
Hoe ziet de arbeidsmarkt eruit voor mijn doelgroep?
Hoe ontwikkelen de vacatures zich voor mijn doelgroep?
Jobdigger kan worden gebruikt om vacatures die voor een specifieke functie in een bepaald gebied op het internet staan, op te halen in Tigris. Ook kun je bijvoorbeeld alle vacatures in een bepaalde straal rondom de vestiging ophalen. Een opgehaalde vacature kan worden verrijkt met statistische informatie, bijvoorbeeld het salaris wat voor de betreffende functie gemiddeld wordt geboden in de markt.
Jobdigger Leads
Zoekopdrachten
Je kunt via Tigris één of meerdere zoekopdrachten uitzetten. Zolang deze opdrachten actief staan, wordt er twee keer per dag gekeken of er nieuwe vacatures online staan die aan de ingevoerde criteria voldoen. De matchende vacatures worden automatisch opgeslagen in Tigris.
Je kunt een nieuwe zoekopdracht maken, bestaande zoekopdrachten wijzigen, of zoekopdrachten verwijderen via het Vacature alert component op de hoofdpagina.
In het beheerpanel (na het blikken op het potloodje) kun je de volgende acties uitvoeren:
- Verwijderen: verwijder een bestaand zoekprofiel
- Bewerken: wijzigen een bestaand zoekprofiel
- Nieuw: maak een nieuw zoekprofiel aan
Bij het aanmaken van een zoekopdracht, zijn er meerdere velden beschikbaar om de opdracht specifiek te maken. De meeste velden zijn niet verplicht. De functietitel en locatie waarop gezocht gaat worden zijn wel altijd vereist om een zoekopdracht te kunnen uitzetten. Je vult hier een functienaam in of een plaatsnaam met tussen haakjes het aantal kilometer (bijvoorbeeld ‘Utrecht (15 km)’ en stelt de locatie en maximale afstand in. Verder kan er bijvoorbeeld worden aangegeven hoe recent de vacature online geplaatst moet zijn en kun je bepalen of er vacatures van andere intermediairs mogen worden opgenomen in de zoekresultaten.
Resultaten
De resultaten worden opgeslagen onder het object vacatures. Op de achtergrond wordt er onderscheid gemaakt tussen vacatures die je zelf aanmaakt en vacatures die zijn opgehaald via een zoekopdracht. Hiervoor zijn er dus verschillende lijsten beschikbaar. Op de hoofdpagina, of onder de lijsten bij ‘Vacatures’ is de lijst ‘(Mijn) gevonden vacatures’ of ‘Jobdigger/JD vacatures’ beschikbaar.
Om onderscheid te maken tussen de vacatures die al afgehandeld zijn en nieuw gevonden vacatures, is er het veld ‘Status’. Hiermee kun je aangeven of een vacature al is afgehandeld. Ook in de lijsten is er zo een onderscheid te maken tussen ‘Nieuw gevonden vacatures’, en ‘Afgehandelde gevonden vacatures’. Vacatures waar je niets meer mee gaat doen of al actie op hebt ondernomen, kun je op 'afgehandeld' zetten. Zo houd je de lijsten schoon en up-to-date.
Het opbouwen van filterlijsten naar aanleiding van zoekopdrachten
Naar aanleiding van het uitzetten van een nieuwe zoekopdracht, is het mogelijk om hier een filterlijst voor in te stellen. Je kunt een bestaande filterlijst van Jobdigger vacatures ‘klonen’ (via het tandwieltje) en een nieuwe naam geven. Vervolgens kun je de filters van de betreffende lijst bewerken en de filterlijst opslaan. Voortaan verschijnen hier de nieuwe opgehaalde vacatures in die voldoen aan de ingestelde filters. Door het filteren op aanmaakdatum zorg je dat je database niet vervuild raakt met verouderde vacatures (hier hebben we bijvoorbeeld bepaald dat de vacature maximaal twee weken in de lijst blijft staan). Daarnaast kun je bepalen welke waardes wel of niet in de functietitel moeten voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld ‘functietitel bevat consultant’ of ‘functietitel bevat niet junior’ instellen. Ook kun je op dezelfde manier vacatures van bepaalde bedrijven filteren door een filter in te stellen op het veld ‘bedrijfsnaam’. Als je zowel het veld ‘Opdrachtgever’ als ‘Bedrijfsnaam’ toevoegt aan de velden voor weergave, zie je direct of de bedrijven waarvan er vacatures online staan ook al als opdrachtgever in het systeem voorkomen.
Directe zoekopdracht vanaf kandidaat
Naast het uitzetten van zoekopdrachten, kun je ook een directe zoekopdracht doen vanuit een kandidaat. Let op: dit is alleen beschikbaar in combinatie met onze search & match module.
Vanuit een kandidaat ga je naar het tabblad ‘Aanbevolen vacatures’. Vervolgens heb je de keuze om vacatures in de database (eigen vacatures) te bekijken en vacatures op internet. Wanneer je ‘vacatures op internet’ aanklikt, wordt er een directe aanroep gedaan naar de database van Jobdigger om aanbevolen vacatures voor deze kandidaat op te halen die op het internet staan. Als je de functietitel aanklikt, verschijnt er meer informatie over de betreffende vacature. Door op de ‘i’ te klikken achter de matching score, zie je waar de matching score op gebaseerd is. De maximale afstand van de vacatures op internet in relatie tot de kandidaat, wordt ingesteld door de administrator.
Jobdigger Insights
Jobdigger insights geeft per vacature een goed beeld van de doelgroep. Dit vergroot de kansen op succesvolle werving en het aanspreken van je doelgroep voor deze vacature.
Binnen de vacature is het tabblad 'Inzichten' beschikbaar gemaakt. Indien de rapporten geen data bevatten, dan kun je via de button 'statistieken ophalen' rechtsboven de pagina de data voor deze specifieke vacature ophalen
De inzichten zijn opgedeeld in de volgende categorieen:
Wat zijn de achtergrondkenmerken
Deze kenmerken geven de leeftijdsopbouw, geslacht en het gevraagde werkervaringsniveau aan voor deze functie
Wat is de wervingshaalbaarheid van mijn doelgroep?
Hier is de schaarste op de arbeidsmarkt te zien, en daarnaast de activiteit van de (latente) doelgroep.
Hoe word ik een aantrekkelijke werkgever voor mijn doelgroep?
Hier krijg je inzicht in de belangrijkste aspecten zien van de doelgroep bij de keuze voor een nieuwe werkgever. De aanwezigheid van deze aspecten bij een werkgever, zal bepalen of de doelgroep overweegt om wel of niet over te stappen. Daarnaast is te te zien hoe lang de doelgroep maximaal wil reizen naar het werk
Hoe kan ik mijn doelgroep bereiken?
Hier is te zien waar de doelgroep het meest op zoek is naar een nieuwe baan, en welke vacaturesites er het grootste aanbod hebben voor de betreffende functie
Hoe ziet de arbeidsmarkt eruit voor mijn doelgroep?
Hier krijg je inzicht in hoe de arbeidsmarkt eruit ziet: wat is de verdeling qua fulltime/parttime, welk opleidingsniveau wordt er minimaal gevraagd, welke jaarsalarissen worden er geboden en welke werkgevers en intermediairs werven er voor deze functie. Daarnaast is er nog te zien welke gerelateerde functietitels er in de werving worden gebruikt