Het is mogelijk om verschillende lijsten te maken en te bewerken in Tigris. Dit kan op verschillende objecten zoals opdrachtgever, persoon, timesheets, plaatsingen en vacatures.
Overwegingen bij het maken van lijstweergaven
De systeembeheerder kan lijstweergaven aanmaken voor zichzelf, de gehele organisatie of delen met een groep gebruikers. Groepen gebruikers kunnen worden aangemaakt via set-up → snel zoeken → openbare groepen.
Overige gebruikers kunnen normaal gesproken alleen nieuwe lijstweergaven aanmaken voor zichzelf of bestaande lijstweergaven klonen. Dit is gedaan om het aantal centrale lijstweergaven te beperken en de systeembeheer het beheer op de lijsten voor de hele organisatie te laten uitvoeren.
Voor het aanmaken van een nieuwe lijstweergave kun je kiezen om een volledige nieuwe lijst op te bouwen. Hierbij moet je dus alle kolommen en filters instellen. Bij het klonen van een bestaande lijstweergave kun je voortborduren op de bestaande kolommen en filters en hier indien gewenst aanpassingen aan doorvoeren.
Lijstweergaven zijn bedoeld om een filtering aan te brengen binnen één object (bijvoorbeeld opdrachtgevers, vacatures of plaatsingen). Wanneer je data van meerdere objecten met elkaar wenst te combineren, maak dan een rapport.
Let op: wanneer je als systeembeheerder lijsten filtert voor je eigen zoekopdrachten die met de hele organisatie of groepen gedeeld zijn, wordt deze lijst dus ook voor je collega’s aangepast. Zij kunnen deze lijst niet bewerken.
Hoe maak en bewerk je een lijstweergave?
In onderstaand voorbeeld gebruiken we het object opdrachtgever.
1. Ga naar Opdrachtgevers in de dropdownlijst:
2. Kies alle opdrachtgevers (of een andere lijst die je als basis wenst te gebruiken):
3.Klik op het tandwieltje (rechts) en klik op klonen:
4. Geef de lijstweergave een nieuwe naam, bepaal wie de lijst kan zien (indien je deze rechten hebt) en sla de lijstweergave op. Er is nu een kopie gemaakt van de filters en kolommen van de lijstweergave die je hebt gekozen. Aan deze lijstweergave kunnen nu filters worden toegevoegd door op het onderstaande icoon te klikken:
5. Je kunt filteren op alle velden die binnen het object waar vanuit je de lijstweergave hebt aangemaakt beschikbaar zijn, inclusief velden die specifiek in jullie klantomgeving zijn toegevoegd. Je voegt een filter toe door op ‘filter toevoegen’ te klikken, een veld te selecteren, een operator (bijvoorbeeld ‘gelijk aan’, ‘bevat niet’ of ‘groter dan of gelijk aan’) en een waarde te kiezen. In het onderstaande voorbeeld zie je een aantal ingestelde filters. Dit zorgt ervoor dat alleen opdrachtgevers worden weergegeven die voldoen aan deze criteria.
Het is bijvoorbeeld ook mogelijk om een datumfilter toe te voegen aan een lijstweergave. Bijvoorbeeld opdrachtgevers met een aanmaakdatum of laatste activiteit voor 1-1-2020. Dit doe je als volgt:
6. Als je alle filters hebt ingesteld, klik je rechts bovenin op ‘opslaan
7.De velden die je in de kolommen ziet kunnen ook nog worden aangepast. Welke velden moeten er in voorkomen en in welke volgorde moeten deze worden weergegeven? Je bepaalt het zelf door ‘Velden voor weergave selecteren’ aan te klikken. De zichtbare velden staan op de lay-out en de beschikbare velden zijn alle velden waar je uit kunt kiezen. Je kunt maximaal 15 zichtbare velden hebben op een lijstweergave.
8. Indien gewenst kun je filterlogica toevoegen aan de door jou aangemaakte lijstweergave. Deze kun je toevoegen nadat je de filters hebt ingesteld. Je doet dit door op ‘filterlogica toevoegen’ te klikken.
Bijvoorbeeld: je hebt vier filters ingesteld op een lijstweergave, maar de lijstweergave moet resultaten weergeven die voldoen aan filter 1, 2 en 4 of aan filter 1, 3 en 4. Je voert dan het volgende in: