Datum uit dienst aanpassen of verwijderen
Medewerker wisselt van bedrijf: Stappenplan
Medewerker komt terug in dienst: 2 situaties
Uit dienst melden
Op basis van de contracten van een werknemer, wordt er ook een dienstverband gemaakt. De datum van het eerste contract zal worden aangehouden als de datum in dienst op de verloningsinstelling. Als er nog geen oorspronkelijke in dienst datum bekend is, zal deze datum ook worden aangehouden als oorspronkelijk in dienst datum.
Via de contractenmanager kunnen personen gemakkelijk uit dienst gemeld worden. Ga via het menu naar 'Contracten manager' om een overzicht te krijgen van de werknemers die momenteel in dienst zijn:
Er is sprake van zowel een overkoepelend 'hoofd'-dienstverband, waaronder de dienstverbanden voor verschillende bedrijven hangen.
Het is mogelijk om alle dienstverbanden te sluiten, of om dienstverbanden voor afzonderlijke bedrijven te sluiten, als een medewerker in dienst is in verschillende bedrijven.
Standaard worden in de contractenmanager alle personen met een actief contract getoond, maar het is mogelijk om filters aan te passen zodat je precies kunt terug filteren naar de personen waar actie op moet worden ondernomen. Je kunt bijvoorbeeld filteren op entiteit, een specifiek persoon, Fase of einddatum van een contract. Ook is het mogelijk om de personen die uit dienst zijn hier weer te geven via de switch 'Uit dienst weergeven'
Als de juiste filtering is toegepast, kan er een selectie worden gemaakt, of kunnen alle werknemers in 1x geselecteerd worden:
Als de velden 'Einddatum dienstverband' of 'Reden einde dienstverband'* nog niet zijn opgegeven, zullen deze rood gemarkeerd worden.
Als alle benodigde informatie is ingegeven, kan het dienstverband geüpdatet worden. De persoon wordt dan uit dienst gemeld in NMBRS
Afhankelijk van de instellingen, zullen de reserveringen automatisch uitbetaald worden, of kan dit handmatig worden gedaan. Zie hiervoor het artikel over 'Eindafrekening'
Datum uit dienst aanpassen of verwijderen
De datum uit dienst kan aangepast worden in de contractenmanager door het vinkje Uit dienst weergeven aan te zetten, en op zoeken te klikken:
De datum uit dienst kan dan worden aangepast op alleen het hoofddienstverband, of ook op voor een of meerdere van de bedrijven.
De datums of reden uit dienst kunnen ook worden aangepast op deze manier.
Medewerker wisselt van bedrijf: Stappenplan
Stap 1: Meld de medewerker eerst volledig uit dienst in de contractenmanager, door zijn contract te sluiten, en de medewerker op zowel het hoofddienstverband als het dienstverband voor het bedrijf waarin de medewerker nu werkt uit dienst te melden.
Stap 2: Zet het vinkje Uit dienst weergeven aan in de contractenmanager, zoek de medewerker op, en meldt deze alleen op het hoofddienstverband weer in dienst (EN DUS NIET VOOR HET BEDRIJF WAARIN DE MEDEWERKER EERDER IN DIENST WAS).
Stap 3: Maak een nieuw contract aan voor de medeweker.
Stap 4: Maak een nieuwe plaatsing aan voor de medewerker met een kostprijs of opdrachtgever die gekoppeld staat aan het NMBRS-bedrijf waar de medewerker in moet worden verloond.
LET OP: Controleer bij medewerkers met vast loon altijd extra goed dat de medewerker uit dienst staat in het oude bedrijf, om te voorkomen dat het nieuwe contract nog naar het oude bedrijf wordt gestuurd, en om dubbele verloning te voorkomen.
LET OP: Zorg altijd dat de datum voor het NMBRS dienstverband heropend/gewijzigd is, als de medewerker in hetzelfde NMBRS-bedrijf als eerder moet worden verloond, VOORDAT er een nieuw contract wordt aangemaakt, of de einddatum van een contract wordt aangepast. Dit voorkomt rode ontbrekende contactmeldingen in NMBRS.
Medewerker komt terug in dienst: 2 situaties
Situatie 1: De (flex) medewerker is langer dan 3 dagen uit dienst, en/of komt pas in een nieuwe periode terug in dienst.
Je kunt een nieuw contract aanmaken, en een nieuwe plaatsing. Er wordt automatisch een nieuw dienstverband aangemaakt, met een onderliggend NMBRS-dienstverband voor het NMBRS-bedrijf waarvoor de nieuwe plaatsing wordt aangemaakt.
LET OP: Indien een medewerker binnen dezelfde periode terug in dienst komt kunnen we dat op dit moment niet goed afhandelen binnen hetzelfde bedrijf in NMBRS. Dan kan alleen de methode uit situatie 2 worden gebruikt.
LET OP: Voor medewerkers met vast loon die terug in dienst komen in nu nog handmatige actie vanuit Tigris nodig, om het nieuwe dienstverband naar NMBRS te laten syncen. Dien dan een ticket in bij support.
Situatie 2: De (flex) medewerker is 3 dagen of korter uit dienst.
Het contract wordt als een aansluitend contract gezien. Heropen het dienstverband voor de medewerker in de contractenmanager voor zowel het hoofddienstverband als het NMBRS-dienstverband (indien van toepassing) voor het bedrijf waarbinnen de medewerker moet worden verloond.
Maak daarna een nieuw contract en een nieuwe plaatsing.
LET OP: Zorg altijd dat het NMBRS dienstverband heropend is, als de medewerker in hetzelfde NMBRS-bedrijf als eerder moet worden verloond, VOORDAT er een contract wordt aangemaakt, of de einddatum van een contract wordt aangepast. Dit voorkomt rode ontbrekende contactmeldingen in NMBRS.
Reden einde dienstverband
* Reden einde dienstverband: er kan worden gekozen uit de volgende set van redenen:
01 | Opzegging door de werkgever binnen de proeftijd
03 | Ontbinding door rechter op verzoek van de werkgever
04 | Beëindiging arbeidsovereenkomst met wederzijds goedvinden op initiatief van de werkgever
20 | Einde arbeidsovereenkomst door opzegging werknemer, door toedoen werknemer of op initiatief van de werknemer
21 | Opzegging door werkgever om dringende reden (ontslag op staande voet)
30 | Einde van rechtswege vanwege verstrijken duur arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd
31 | Einde van rechtswege, om een andere reden (intreden ontbindende voorwaarde, pensionering, overlijden, e.d
40 | Einde uitzendovereenkomst, inroepen uitzendbeding door inlener vanwege ziekte uitzendkracht
41 | Einde uitzendovereenkomst, inroepen uitzendbeding door inlener om een andere reden
90 | De arbeidsovereenkomst loopt door, maar de inkomstenverhouding is administratief beëindigd
99 | Een andere, hiervoor niet genoemde reden